سید ابوالفضل تولیت :

وی فرزند میرزا سید محمد باقر متولی باشی مشهور به مصباح التولیه است که در سال ۱۲۸۳ ه.ش متولد شد. وی از سال ۱۳۲۰ ه.ش به تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها برگزیده شد و تا سال ۱۳۴۴ ه.ش بع نذا ۲۴ سال در این منصب باقی بود. او با ثروت­هایی که در اختیار داشت، سعی می­ کرد به گروه­های مبارز و اسلامی کمک نماید. وی همراه روحانیت مبارز بود و در پیشرفت کارها به آن­ها کمک می­ کرد.

مصباح التولیه در متن مبارزات علیه رژیم پهلوی حضور داشته و در جریان کاپیتولاسیون در تهیه اخبار و اسنادی که به خدمت حضرت امام خمینی (ره) ارائه شد، نقش مهم و اساسی داشته است. ثروت مصباح التولیه مهم ترین سرمایه مبارزه علیه رژی ستم شاهی بوده است. او هنگام عهده­ داری مقام معاونت تولیت به نمایندگی مردم قم در مجلس شورای ملی در دوره یازدهم برگزیده شده و هفت دوره پی در پی به مجلس راه یافته بود. سید ابوالفضل تولیت دارای فرزند نبود و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دار فانی را در قم وداع گفت و در کنار مسجد چهارده معصوم علیه السلام که زمین آن و خانه­های اطراف را وقف نموده بود، به خاک سپرده شد. (کتاب تاریخ متولیان، حمید رضایی، ص ۲۲۷)

موقوفات سید ابوالفضل تولیت :

  1. بنیان عمارت مسجد بالاسر
  2. تعویض ضریح مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
  3. وقف نیم دانگ از روستای تبرته و یک دانگ برزه زمین و دو شعیر و دو ثلث شعیر از یکصد و دوازده شعیر و سه دانگ مزرعه مشاع همگی واقع در استان مرکزی
  4. وقف شش دانگ قطعه زمین ۱۳ فرعی از ۸۰ اصلی و شش دانگ قطعه باغ ۹۳ فرعی از ۸۰ اصلی واقع در خمه (استان لرستان)
  5. وقف همگی و تمامی سی هزار متر مربع زمین مشاع از زمین­های صفی آباد (آسایشگاه عجزه و معلولین) با تولیت آستان مقدس